Paleta zdrowych przekąsek (nie tylko) na Święta

Paleta zdrowych przekąsek (nie tylko) na Święta

01Gru
Paulina Szady

Zgodnie z facebookową obietnicą, przekazuję przepisy na coś super zdrowego!

Przekąski, które nie wymagają wymyślnych składników i wielu przygotowań, a jednocześnie (tak jak lubię) są nieziemsko pyszne! 🙂 
Mogą oczywiście stanowić nowoczesną alternatywę zimnej płyty na Świątecznym stole, jednak równie dobrze sprawdzą się w każdej innej okazji, a także na co dzień. Sami zobaczcie, jakie to proste! 🙂

Paulina Szady Dietetyk Rzeszów

  1. W menu znajdują się:
    * Mini pizze z cukinii
    * Roladki z ogórka z serkiem i łososiem
    * Roladki z ogórka z serkiem i szynką
    * Quesadilla ze szpinakiem
    * Quesadilla z szynką
    * Słupki ogórkowe z pastą z tuńczyka
    * Słupki ogórkowe z serkiem wiejskim i łososiem
    * Słupki ogórkowe z słupkami serowymi, drobiowymi, marchewkowymi

    Konkretnego przepisu brak, ponieważ wszystko zależy od Waszej wyobraźni i zawartości lodówki. 

    Dla odtworzenia przekąsek, jakie zrobiłam ja potrzebować będziecie:
    * cukinii
    * pomidorów w puszcze 
    * mozzarelli
    * paru tortilli
    * ogórka świeżego
    * łososia wędzonego
    * wędliny drobiowej
    * serka wiejskiego
    *serka kremowego (typu Philadelphia, Bieluch)
    * tuńczyka
    * marchewki
    * szpinaku
    * przypraw
    * do dekoracji: pomidorków koktajlowych, kiełków i ziół

     

    Co z tym wszystkim robimy? Po kolei:

    Paulina Szady Dietetyk Rzeszów

    Mini pizze z cukinii

    Cukinię kroimy na ukośne plastry. Układamy płasko na blasze i wkładamy do piekarnika na 15 minut (ok. 180℃). Pomidory w puszcze przesmażamy w szerokim garnku na odrobinie oliwy, dodajemy przyprawy (czosnek, oregano, bazylię, itp. – co kto lubi 🙂 ). Odparowujemy sos, gdy cukinia jest w piekarniku. 

    Wyciągamy cukiniowe bazy, na każdą nakładamy po łyżce sosu pomidorowego i posypujemy odrobiną startej mozzarelli (lub innego sera). Wstawiamy do piekarnika (najlepiej pod rozgrzany grill) i czekamy aż ser się rozpuści i zezłoci. Voila! 🙂

    Roladki z ogórka z dodatkami

    Ogórka obieramy ze skórki, a następnie obieraczką do warzyw „obieramy” dalej, tworząc długie, cienkie wstążki. Tak przygotowane ogórkowe paseczki smarujemy serkiem i układamy inne dodatki. Zwijamy w ruloniki i gotowe!

    Ja przygotowałam dwie opcje:
    1. serek zmieszany z chrzanem i sokiem z cytryny + łosoś + świeżo (i grubo) mielony pieprz
    2. serek zmieszany z musztardą Dijon + szynka drobiowa + listki szpinaku

    Słupki ogórkowe

    Ogórka tniemy na niskie walce. Za pomocą małej łyżeczki wydrążamy środki, uważając, żeby nie uszkodzić spodu. Postarajcie się wydrążyć jak najwięcej ogórka, ale oczywiście nie wyrzucajcie „resztek”! Posiekane, świetnie sprawdzą się, np. w sałatce lub paście. 

    Tak przygotowane ogórki napełniamy dowolnym farszem. 

    U mnie trzy opcje: 
    1. serek wiejski (dobrze odsączcie z nadmiaru śmietanki) + łosoś + sok z cytryny 
    2. słupki marchewkowe + słupki serowe + słupki z szynki + kawałki pomidorków koktajlowych
    3. pasta z tuńczyka (tuńczyk + serek kremowy + musztarda + posiekane kapary)

    Paulina Szady Dietetyk Rzeszów

    Quesadille  

    Rozgrzewamy patelnię z grubym dnem oraz inne naczynie (patelnię lub garnek o średnicy nieco mniejszej od „głównej” patelni).

    Na połowie tortilli posypujemy startą mozzarellę. Układamy ulubione dodatki, dodajemy na wierzch jeszcze odrobinę sera. Przykrywamy drugą połówką tortilli, tak, aby powstał kształt półksiężyca i lekko dociskamy. Kładziemy na rozgrzaną patelnię i dociskamy drugim rozgrzanym naczyniem od góry – dzięki temu quesadilla zrumieni się z obydwu stron w tym samym czasie. 🙂

    Oczywiście najlepiej przygotować od razu dwie i wykorzystać całą przestrzeń patelni. 

    Kiedy już placki są rumiane, ściągamy je na deskę i kroimy na cztery trójkąty. 

    Ja wykonałam dwa rodzaje: 
    1. z szynką drobiową
    2. ze szpinakiem

    Na koniec tradycyjnie wartości odżywcze. Poniższe dotyczą sytuacji, w której skosztujecie każdej przekąski. Jeśli dbacie o linię, zrezygnujcie z quesadilli, a kaloryczność zmniejszy się o ponad połowę!
    Kalorie: ~ 398 kcal
    Białka: ~ 31 g
    Tłuszcze: ~ 17 g
    Węglowodany: ~ 34 g

     

     

Paulina Szady

Dietetyk Rzeszów

http://pszdrowie.pl

Wróć na górę